GRUS-konceptet på Svendborg Gymnasium har været under udvikling i adskillige år.
I skoleåret 2019-20 afholdes GRUS med alle faggrupper, hvorefter der i 2020-21 afholdes GRUS med halvdelen af faggrupperne og i 2021-22 med den anden halvdel af faggrupperne. Herefter fortsættes med denne to-års sekvens, så der afholdes GRUS med alle fag hvert andet år.
Jævnfør beskrivelsen af faggruppernes arbejdsområde:
Deltagelse i GRUS med ledelsesrepræsentant(er) hvert andet år, hvor faggruppens udviklingsplaner og -behov drøftes
GRUS 2019-20
Obligatoriske dagsordenspunkter
- Faggruppens forslag til og erfaringer med karrierelæring i fagene
- Hvordan er pædagogiske udviklingsprojekter blevet anvendt i faggruppen?
- Anvendelse af data:
- karakterer i fagene, socioøkonomisk reference: hvilke overvejelser giver de anledning til?
- Andet ang. fagets udfordringer/muligheder
- Faggruppens egne ønsker til punkter på GRUS
Forberedelser i faggruppen forud for GRUS
Ang. karrierelæring:
- Fagets læreplaner nærlæses med fokus på krav til karrierelæringens placering i faget.
- Drøftelser i faggruppen om, hvordan karrierelæring kan integreres i undervisningen:
- Kan man i de arrangementer ud af huset eller besøg udefra, som allerede typisk finder sted i faget, tydeliggøre hvordan disse – evt. med få ændringer eller tilføjelser - kan understøtte elevernes overvejelser om egne muligheder inden for uddannelse og erhverv?
- Hvordan kan man også i den daglige undervisning udnytte allerede kendte forløb til også at sætte fokus på, hvordan faget kan anvendes i det omgivende samfund og i de videre uddannelses- og karrieremuligheder?
- Er der behov for nye/andre tiltag?
Ang. pædagogiske udviklingsprojekter:
- Opsamling i faggruppen på, hvilke udviklingsprojekter, der har været kørt de sidste to år. Det kan både være projekter med defineret ekstratid til udvikling og mere uformelle samarbejder, mellem kollegerne – fx ang. effektivisering af forberedelsen eller formativ feedback.
- Hvordan bruges resultater/erfaringer/materialer fra disse indsatser blandt fagkollegerne?
- Har de haft en effekt på måden at arbejde på i faggruppen?
- Har de haft en effekt på måden eleverne arbejder på / deres læring?
- Overvejelser om yderligere udnyttelse af hinandens arbejder.
Ang. anvendelse af data:
- Årets eksamensresultat drøftes i sammenhæng med de to foregående år og sammenholdt med socioøkonomisk reference.
- Overvej og diskuter årsager til resultatet
- Hvordan vejledes eleverne i forbindelse med eksamen? Har faggruppen en liste til eleverne med gode råd til eksamen? Fx om opbygning af skriftlig eksamensopgave, ofte stillede opgaveformer, hensigtsmæssig forberedelse til eksamen el.lign. som kan inddrages i undervisningen frem mod eksamen? (måske har nogle lærere deres egen?)
- Hvilke initiativer kalder resultatet evt. på i den daglige undervisning, fagligt og didaktisk? Evt. indsatser på skoleniveau?
- Hvis karaktererne er fine, løfteevne god: Hvad er det, faggruppen gør godt og som man skal holde fast i og evt. gøre mere af?
- Hvilke indsatser kalder det på internt i faggruppen og på skoleniveau?
Andet: fx udfordringer i forbindelse med reformen.