Pædagogiske udviklingsarbejder, 2018-19
Projekt | Lærere | Ansvarlig udd.chef |
Overordnede skolegrupper: |
||
KS-koordinering, HF Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
CWK, PP, NJ | LH |
HF-arbejdsgruppe: SSO/Praktik Udarbejdelse af samlet progressionsplan for de faglige samarbejder i HF frem mod SSO Estimeret omfang: 30 timer pr. lærer |
MD, KL, LT, ANS Projektleder: KS |
LH |
Systematisk formativ feedback i mundtlig dimension af fagene Udvikling af system(er)/model(ler)/forslag til systematisk arbejde med formativ feedback i fagene 2018-19: Udviklingsarbejde (2019-22: implementering og videre udvikling) Estimeret omfang af opgaven i 2018-19: 30 timer pr. lærer |
AEO, EVV, AJA, LLU, URH Projektleder: KK |
BU |
Sprogprofilering Tænketank til udvikling af idéer til profilering af de sproglige studieretninger på SG. 2018-19: Inspirations- og udviklingsarbejde (2019-22: Implementering og videre udvikling) Estimeret omfang af opgaven i 2018-19: 25 timer pr. lærer |
AH, LFI, MBG, HO, TBE Projektleder: KK |
BU, JV |
Reformgruppe til Flerfaglige forløb og vejledning på STX frem mod SRP Fortsat arbejde med udarbejdelse af progressionsplan for fagenes samspil frem mod SRP. Planen omfatter plan for inddragelse af den videnskabelige basismodel og plan for opgavevejledning. Estimeret omfang: 40 timer pr. lærer |
ANR, LLU, MT, NR Projektleder: KS |
BU |
Innovation i flerfaglige forløb og SRP Arbejdsgruppe med specielt fokus på implementering af arbejdet med innovation. Gruppen er associeret til arbejdet med den overordnede progressionsplan frem mod SRP. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
MO, MT, JW Projektleder: KK |
BU |
Ny Skriveportal (reformtilpasset) Gennemgribende revision med henblik på reformens krav og flytning af Skriveportal til O365. Opdatering af relevante opgaveeksempler. Opsætning af Skriveportalen i O365 i et format, som også etablerer en indgang for fagenes vejledninger til (eksamens)opgaver og faggruppernes redigering af disse. Estimeret omfang: 100 timer pr. lærer |
KK, KS, MBG, MG | BU |
Ny teamstruktur, følgegruppe Opfølgning på ny teamstruktur: evaluering og tilpasning. Estimeret omfang af opgave: 15 timer pr. lærer. |
JOM Projektleder: KK |
BU |
NF- følgegruppe Planlægning af NF-dag, Evaluering, opfølgning og tilpasning af NF-koncept. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
ABS, ANS, LM | MA |
NV-følgegruppe Evaluering, opfølgning og tilpasning af NV-koncept Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
MO, RKW, SQS, SRK | MA |
Projekter som inkluderer effektivisering i fagene |
||
Billedkunst og design Systematisering af feedback på elev-portfolio Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
BV, LD, NR | TS |
Dansk, 2hf "Håndfæstning" i HF-dansk + fokus på nye opgavetyper. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
HG, MD, DV | LH |
Engelsk, 2hf Udvælgelse og didaktisering af praksisorienteret materiale. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
JF, LT, URH | MA |
Historie: Materialebank Samling og optimering af materiale til arbejde med hyppigt anvendte kilder. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
CWK, MMB, LT, LVE | JV |
Historie: Digital dannelse rel. til IT-projekt Effektivisering og styrkelse af Fake News forløbet i historie med inddragelse af de tekniske sider af netmedier. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
KNI, KS, PL | JV |
Kemi Effektivisering af forberedelsen til eksperimentel eksamen i kemi C; relatering til den daglige undervisning. Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
ANR, DI, SQS | TS |
Matematik, grundforløb Følgegruppe til matematik i grundforløbet. Indsamling af data fra start-screening og obligatorisk screening. Estimeret omfang: 10 timer pr. lærer |
MC, SRK | BH |
Musik og Dansk (Studieretningssamarbejde) Udarbejdelse og afprøvning af fællesfaglige forløb i dansk og musik i musikstudieretning. Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
AS, IK | BU |
Naturgeografi Reformtilpasning og effektivisering i forløb med aktiviteter ud af huset (feltarbejder, virksomhedssamarbejder/-besøg) Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
ANS, MO, TR | MA |
Samfundsfag Udarbejdelse af et kategoriseret øvelseskatalog med konkrete undervisningsaktiviteter og materialer inden for kernestoffet i samfundsfag. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
DV, JW, MMB, MRO | BU |
Projekter med fokus på formativ feedback/peer-feedback |
||
Biologi: 2 parallelle klasser (BI/A) samarbejder om skriveprocessen med bl.a. anvendelse af gensidig peer-feedback inden for og på tværs af klasserne. Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
Pa, PT | TS |
Historie Udarbejdelse og afprøvning af metoder til formativ feedback i historiefaget. Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
LT, LLU, PL | BU |
Matematik Systematisering af erfarings- og teoriindsamling inden for peer-feedback, samt afprøvning af denne med henblik på at gøre den let anvendelig. Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
AEO, JC, MC, JOM | BU |
Spansk Udvikling af mundtlig evaluering og feedback i spanskundervisningen understøttet af kollegial supervision Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
AR, AWP, CH, KK, SO (HO) | LH |
Tysk Konkretisering af de faglige mål med henblik på anvendelse i elevernes selvevaluering og peer-feedback. Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
TBE, AMA | BU |
Læringsstrategier og peerfeedback (engelsk og psykologi) Udarbejdelse og afprøvning af opgaver/arbejdspapirer til peer-feedback med fokus på form og værktøjer, som kan bruges på tværs af fagene. Estimeret omfang: 15 timer pr. lærer |
BJ, JA | BU |
IT-projekt (regionsprojekt)* |
||
Efteruddannelse (CT/Teknologiforståelse) (80 timer) Estimeret omfang: 80 timer pr. lærer |
AEO, JOM, JU, RKW, SAN, MG, KL, LLU | BH |
Lokale IT-projekter: konceptudvikling: Samf-psyk Samf: Udvikling af forløb med fokus på indsigt i demokratiske problemer i forhold til den nye teknologi, sociale fora, hacking af personlige oplysninger m.m. |
JB, (LLU, KL), TR | BH |
Lokale IT-projekter: konceptudvikling: historie Yderligere kvalifikation af fake news forløb, så forløbet kan fremstå som et bud på et effektiviseringsforløb til brug af kolleger, og 2) erhverve os viden om særligt det teknologitunge aspekt, dvs. om confirmation bias indlejret i algoritmer; Viden som herefter kan videreformidles til vores kolleger og opkvalificere hele lærerkollegiet. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
KNI, KS, PL | BH |
*Timerne finansieres 75% af regionen | ||
ANDET |
||
Digital dannelse – Samarbejde med Fyns Amts Avis Konsolidere et samarbejde med Fyns Amts Avis m.h.p. opfyldelse af reformkrav til elevernes tekst- og medieproduktion, herunder praktisk digital dannelse. Estimeret omfang: 20 timer pr. lærer |
JO, PL | BH |
Temadag om læring, motivation og samarbejde for 1hf-klasserne + præsentation på HF-pædagogisk dag. Estimeret omfang: 35 timer pr. lærer |
MRO | BU |