02. december 2019 Facebook LinkedIn Twitter

Udveksling i Barcelona

Den 4. november tog vi på udveksling til Barcelona. Vi fløj fra København til Barcelona og blev modtaget af vores værtsfamilier med åbne arme i en lille by kaldet Granollers, cirka 30 km fra Barcelona. Det var meget overvældende og spændende at møde den familie man nu skulle tilbringe ti dage med. Vi sad nu alle helt alene med vores nye familier, uden at kunne snakke deres sprog perfekt – Mange af familierne kunne ikke snakke engelsk, så vores spansk blev virkelig sat på prøve.

Om tirsdagen skulle vi alle i skole hvor vi igen mødtes alle danskere og skulle have forskellige timer sammen. Skoledagen startede kl. 07:45 og sluttede kl. 14.30. Da vi igen kom hjem til vores familier blev vi mødt med et kæmpe frokostmåltid.

Onsdag morgen tog både os danskere og vores værtssøskende til Barcelona. Vi så forskellige bygninger af Gaudí, bl.a. La Pedrera og La Sagrada Familia. Disse bygninger er utroligt smukke og meget anderledes fra alt det vi kender til – udover at se seværdigheder fik vi også fritid til at gå rundt og opleve byen, shoppe og lære vores værtssøskende bedre at kende. Sidst på eftermiddagen tog vi tilbage til byen vi boede i (Santa Eulalia de Rocana). Om aftenen tog vi alle sammen ud på skolen med vores værtsfamilier for at spise aftensmad, og for at møde hinandens familier.

Om torsdagen tog vi igen i skole, men denne gang for at lave Tortillas de Patatas. Herefter havde vi undervisning med eleverne på skolen. Da skoledagen var slut tog nogle af os til byen Granollers, mens andre af os tog til Barcelona.

Fredag morgen tog vi til Montserrat. Dette er et kendt bjerg med et kloster. Vi tog en lift op ad bjergets stejle skrænt og gik derefter ned igen. Udover det tog vi på et museum oppe på bjerget og hørte derefter et smukt drengekor synge inde i kirken.

Studieturen var selvfølgelig ikke kun skole og seværdigheder, så derfor tog vi fredag aften i byen. Et diskotek som er 10 gange større end Crazy Daisy. Her blev der danset igennem med hofter og numse til reggaeton musik.

Lørdagen var hurtigt overstået da den for nogen blev brugt på at slappe af, andre på at shoppe osv. Om aftenen tog vi alle sammen på sportsbar med vores værtssøskende for at se fodboldkamp og hygge.

Om søndagen tog nogle af os til La Fageda som er et sted med vulkaner, hvor vi kunne komme ind i midten af dem. I en af vulkanerne er der placeret en kirke i centrum af vulkanen. Andre af os tog til Barcelona med deres værtsfamilie, blev hjemme eller tog på nogle småture.

Mandag morgen skulle vi alle sammen hjem til Danmark. Vi krammede og sagde farvel til værtsfamilierne på togstationen. Nogle af os fældede en tåre eller to og så var det ellers afsted mod Barcelonas lufthavn og hjemad. Vores fantastiske tur sluttede selvfølgelig af i Kastrup lufthavn hvor vi ventede i lang tid på vores bagage, som vi fandt ud af slet ikke var på samme fly som os. Det resulterede i at vi først fik alle vores ting to dage efter J Alt i alt en fantastisk rejse.

Se billeder fra turen her